čtvrtek 30. ledna 2014

Battle in B-R5B

Můj bývalý kolega a kamarád, kterého z taktických důvodů nebudu jmenovat, má již několik let jednoho koníčka. Tímhle koníčkem nebo spíše koněm, který žere čas jak Kronos svoje děti (hehe) je hraní takové malé, nenápadné, nudné, fádní a vůbec zcela zbytečné online hry, která se jmenuje EVE, resp. EVE online. No a ve virtuálním prostoru této hry, kterou nejspíše nejlépe vystihuje pojmenování "ekonomicko-strategicko-vojenský simulátor" (nejde o má slova:), se 27. 1. 2014 odehrálo něco, co mi teď zpětně pomůže relativizovat samotný úvod tohoto příspěvku. To, co se totiž odehrálo, na mě udělalo neskutečný dojem a proto jsem se rozhodl o tuto událost podělit.


Aby bylo jasno, s počítačovými hrami mám poměrně bohaté zkušenosti. Největší zkušenost mám s cRPG, tzn. hnusně česky "hry na hrdiny", tj. s role playing games, po našem s RPGčkama a to v drtivé případě single, resp. offline. Fallout I, II (ne ta hovadina od Bethesdy, kde jste nukem mohli útočit na 2 metry a nic se vám po jeho použití nestalo), Arcanum, Baldur´s Gate I, II, Planescape: Torment (nejlepší hra ever!) nebo Lionheart a Neverwinter Nights, no, možná ještě Dragon Age...pak sem tam nějaká ta 3D akce jako Half-Life (boží!), Bioshock série, Gears of War, GTA IV (na V není železo a hlavně čas) a potom sportovní klasiky jako PES, byť v posledních letech FIFA lepší. Se strategiemi jsem skončil, když jsem při hraní Civilizace IV konečně postavil první hrad svého vzkvétajícího středověkého "Frankreichu" a po půl hodině dorazili Aztékové na tancích, vyplenili a uzavřeli se mnou mír. Vrcholem online hraní bylo Baldur´s Gate II o svaťáku se spolužáky a Warlords Battlecry IV se sympatickými slečnami v jedné internetové kavárně o letní brigádě v Dublinu. Např. World of Warcraft mě totálně minul, Everquest taktéž a Age of Empires se rovnalo Starcraftu, prostě jsem na to neměl a prohrávat neustále a donekonečna se mi přece jenom jednou omrzelo.

Když mi před pár lety onen nejmenovaný kamarád pověděl o EVu, byl jsem poměrně skeptický. Tahle po čertech složitá vesmírná strategie, ve které vstupujete do korporací, těžíte, uzavíráte spojenectví, obchodujete, produkujete, vyhlašujete ostatním korporacím a uniím války, obsazujete vesmírný prostor, politikaříte a taktizujete apod. má v konci něco do sebe, ale... Celá hra působí totiž nejen velmi pompézně, ale také setsakramentsky sofistikovaně a existují i borci, kteří z působení v téhle hře mají své hlavní živobytí. EVu jsem chtěl dát šanci, ale nebyl jsem s to se mu věnovat plnohodnotně, a tak EVE nedal šanci mně. Videa z hraní vypadala jako neskutečný bordel, naprosto jsem se ztrácel v pojmech, ovládání jak pro hlavonožce, interface hry připomínal kombinaci Rubikovy kostky, Mahjongu a Go s příměsí šachu, a i když jsem se snažil, moje kognitivní schopnosti byly více než nedostatečné, abych do hry pronikl v takové míře, kdy bych překlenul pověstnou čelní morénu začátečníků ve hraní EVE online a mohl si začít hru skutečně užívat. Zkrátka jsem na křivce patřil beznadějně mezi měkkýše. Tahle skutečnost trvá až do dneška, ale občas dostanu info o novém vývoji ve světě EVE, link na nějaké zajímavé video nebo teaser apod. A včera mi přistál ve schránce email shrnující to, co CCP (provozovatel EVE online) nazývá přiléhavým pojmenováním "Titanomachy", prozaicky pak "Battle in B-R5B", v krycím označení pak "krvavá lázeň v B-R5B". 27. 1. 2014 došlo totiž ve světě EVE online k dosud zdaleka největší bitvě za celých jedenáct let jeho provozování, v komentáři mého ex-kolegy došlo zhruba k následujícímu:

"27. ledna 2014 v přesně nezjištěném čase se CEO korporace HAWOCK dopustil osudové chyby – nezaplatil Intersterální policii Concord, poplatek za správu systému B-R5RB.

Během předešlých týdnů do tohoto systému stěhovala Pandemic legion svou Superkapitální fleetu, čítající obrovské množství lodí a prostředků. Systém měl sloužit Pandemic legion jako základna pro další válku a pomoc N3. Nezaplacením poplatku pozbyl nenabyl nový vlastních svých práv a starý je ztratil. Systém nebyl pod ochranou Concordu a bylo jej možné ihned zabrat

Zvěd druhé strany, CFC – Clusterfuck, si této chyby všiml a a dál echo svým velitelům. Během několika málo minut CFC vrhlo obrovskou Fleetu do systému za účelem obsazení a dobití stanice. N3 a PL nasazuje veškeré dostupné prostředky – systém B-R je totiž jen dva skoky od domovské základy, kde leží srdce logistiky a celého zázemí N3. Bitva je veden mezi největšími třídami lodí – Titan, Supercapital, Capital a Dread. Menší lodě dotvářejí pouze nutný support."

V řečí čísel pak výsledek "Titanomachie" vypadá následovně:
  • celá bitva včetně příprav trvala 21 hodin čistého času
  • při těchto bojích je time-diletation cca na 10%, tedy vše je kvůli výpočtům 10 krát zpomaleno
  • zapojeno bylo celkem 7.548 charakterů (tj. postav vytvořených lidmi), přičemž 6.058 z nich se přímo zúčastnilo boje v systému B-R5RB, kde najednou může být přítomno 2.670 charakterů (více server nedává)
  • 717 korporací a 55 unikátních aliancí vytvořených lidmi se do bitvy zapojilo
  • dohromady bylo zničeno 75 Titanů, nejsilnějších vesmírných lodí; Titan se vyrábí 3 měsíce reálného času (!), přičemž vybavení takovéto lodi se cenově pohybuje kolem 160 až 220 bilionů – pro představu: cca za 500 Kč lze koupit 1 bilion
  • bylo vypáleno 775 "Doomsday" střel, což je cca 24 % tohoto typu vypálených za poslední dva roky provozu EVE online; bitva o HED-GP, která byla dosud největší bitvou, byla svědkem 200 "Doomsday" střel (více viz video dále a "zelený paprsek", ultimátní střela znehybňující objekty na cca 10 minut)
Podle tvrzení CCP představuje "Titanomachie" dosud největší bitvu v dějinách online hraní vůbec. Podrobnější statistiky včetně grafů naleznete na stránce věnované přímo této události zde. To nejlepší ale na závěr. Bezmála 5 minut trvající záběry přímo z průběhu bitvy pořízené neutrální skupinou nabízí zřejmě to nejlepší, co jsem z herních videí měl možnost vidět - nejde o vygenerované video, ale záběry přímo z hraní. Beru samozřejmě v potaz nejen video samotné, ale data, která jsou v jeho pozadí. Vedle něj klání z WoW nebo Starcraftu a LOTRu online působí jako čajový dýchánek pro klub seniorů. Už proto si tento off-topic příspěvek zasloužil své zařazení. 

h/t: HPLlover

Žádné komentáře:

Okomentovat