pondělí 13. srpna 2012

Science Ink

Možná jako každý jsem procházel obdobím, kdy jsem toužil mít tetování. První impuls přišel na základní škole, kdy jsme na Dějepis měli pana učitele Bílka a on nám ve slabé chvíli ukázal (po hororové písemné práci na téma druhá světová válka - víte z hlavy, kolik tanků bylo zničeno u Kurska?) své tetování Pegase na levém kotníku. V telecích levičáckých letech jsem si vysnil cokoliv od Crimethincu. Cool mi stále přijdou grafiky z Obeygiant. Pak jsem promýšlel různé varianty slavné rytiny spojené s dílem Camilla Flamariona, ale nemohl jsem se zbavit pocitu, že by jakékoliv provedení vypadalo jako "kriminál". V době největšího zájmu o Michela Foucaulta jsem se nemohl rozhodnout mezi Panopticonem a mottem "nosce te ipsum". Během posledních let nosím v hlavě motto "nullis in verba", v notebooku se mi povaluje několik návrhů, které čas od času opráším v Corelu. S posunem zájmu směrem k Darwinovi a evoluci jsem při četbě Dawkinsovi The Greatest Show on Earth narazil na báječné tetování stromu života doktorky Clare Albertové. Krásně vypadají grafiky Ernsta Haeckela, dlouhodobě obdivuji Eschera. Po návštěvě Galerie Uffizi jsem naprosto propadl Botticelliho vůbec prvnímu obrazu Statečnost, stejně jako slavnému Caravaggiovu "štítu" s Medúzou. Ty však jako tetování nepřicházejí příliš v úvahu.
Carl Zimmer už celou řádku let sbírá tetování související s evolucí, Darwinem, DNA a přírodními vědami vůbec. Na Zimmerově blogu se v sekci Science Tattoo Emporium se nachází hutná galerie rozmanitých kousků, kterými se lidé ozdobili. V galerii lze najít dvoušroubovici, Schrödingerovu kočku, entropii a celou řadu dalších. Vloni Zimmer vydal knihu Science Ink, v níž tetování související s vědou rozdělil do třinácti kategorií a doplnil každé z nich stručným komentářem nositele o motivu tetování a jeho významu. Dlouho jsem se rozhodoval, které z tetování zařazených do Zimmerovi knihy vybrat jako z mého pohledu nejhezčí. Nakonec jsem vybral dvě. První je z kategorie Fyzika a jde o tetování Darrena Cheeka. Na předloktí pravé ruky je Darren ozdoben sinusovou křivkou přecházející v křivku pilovou. Na levém předloktí pak nosí částice rozbíjené v urychlovači. Tetování Lauren Caldwellové najdete v oddíle Astronomie a je inspirováno dílem Il Tractatus Astarii od Giovanni de' Dondiho, padovského renesančního učence a hodináře, jehož Astrarium představovalo sofistikované astronomické hodiny a planetárium. Astrarium pak doplňují nákresy z Newtonovy Principia Mathematica.


Žádné komentáře:

Okomentovat